מה חשוב לדעת על הריון מרובה עוברים?

מה חשוב לדעת על הריון מרובה עוברים? על תאומים זהים? על תאומים לא זהים? על הריון שלישיות? על התפתחות הביציות, משך זמן ההריון ועוד

 תאומים לא זהים – הריון של תאומים לא זהים קיים בשכיחות גבוהה. הריון כזה מתרחש כשנוצרות שתי ביציות באותו מחזור, באותה שחלה ומופרות על ידי שני תאי זרע שונים. במקרה כזה, ייווצרו שני עוברים בעלי מין זהה או שונה ומבחינה גנטית הם יהיו שונים. ממש כמו אחים שנולדו בזמנים שונים. כל עובר יתפתח בשק הריון משלו עם שליה ומי שפיר שונים לכל עובר.

תאומים מסוג זה, שכיחים יותר בהריון שני ואילך, בקרב נשים צעירות עד גיל 35. מצב זה נפוץ כאשר לאחד מבני הזוג יש היסטוריה משפחתית של תאומים. גם אצל בנשים שעברו טיפולי הפריה שונים.
    
תאומים זהים – הריון שבו שני עוברים מתפתחים מביצית אחת, שהופרתה על ידי תא זרע בודד. כאשר בשלב מוקדם ביותר בתהליך, שלאחר ההפריה התחלקה הביצית המופרית חלוקה שיצרה שני עוברים עם שק הריון אחד  חצוי, שליה אחת ושני חבלי טבור. שכיחות לידות תאומים זהים קיימת  מסיבות גנטיות, אינה קשורה לגיל, מוצא ועוד. הריון של תאומים זהים פחות שכיח מהריון של תאומים לא זהים.
    
הריון מרובה עוברים – הוא מתרחש כמו במקרי הריון עם תאומים, על ידי מספר ביציות מופרות באותו מחזור. ההריון נוצר גם על ידי התחלקות ביצית מופרית ומיד אחריה אחד התאים מתחלק שוב לשני עוברים. כך נוצרת שלישיה. אפשרות נוספת היא על ידי שתי ביציות מופרות, שאחת מהן עברה תהליך של התחלקות לשני עוברים ואז יש שני תאומים זהים ואחד שונה.
    
אבחון הריון תאומים, ניתן לקבל על ידי מישוש הרחם דרך הבטן בבדיקה אצל רופא נשים. כך מרגישים שהרחם גדולה מהמצופה לשבוע ההריון הנבדק. בנוסף מתבצעת שמיעת דופק של שני עוברים, עליה ברמת אלפא פרוטאין שבודקים בבדיקת תבחין משולש. כמובן שגם מאשרים את הימצאות התאומים תוך כדי בדיקת אולטראסאונד. 

תכונות הריון מרובה עוברים  

 ב-97 אחוז מההריונות, ההריון הוא של עובר אחד. 2.5 אחוז מההריונות הם של תאומים.

בעשורים האחרונים, בעקבות טיפולי הפוריות המוצלחים והפריות המבחנה – עלה שיעור לידות התאומים בכמעט פי שניים. שיעור לידות השלישיות עלה גם ביותר מפי שניים. (מבין ההריונות הטבעיים רק 1.5 אחוז הם של תאומים).    

הריון של תאומים שלישיות ויותר הוא הריון בסיכון גבוה. הריון זה נתון לסיבוכים כגון: תנוחה רוחבית של העובר ברחם שתצריך ניתוח קיסרי, לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך, פריקת עצם הירך של אחד העוברים בגלל הצפיפות ברחם, ועוד. בזמן הלידה התינוק השני חשוף לסיבוך של מצוקה נשימתית.
    
בדרך כלל כאשר יש הריון של שלישיה ויותר, ממליצים הרופאים לעבור דלדול עוברים מכיוון שזהו הריון בעל סיכון גבוה באופן משמעותי לעומת הריון עם תאומים.  

הריון עם תאומים נמשך בממוצע 35 שבועות. הריון של שלישיות נמשך בממוצע 32-30 שבועות. ככל שיש יותר עוברים, משך ההריון בממוצע מתקצר. משך זמן ההריון הוא קריטי ביותר לבשלות העובר. ככל שהעובר צעיר יותר בזמן הלידה, גדולים הסיכויים לסיבוכים ופגיעות פיזיולוגיות, מוחיות, נשימתיות, וכן בעיות ראיה קשות. בהריון מרובה עוברים אחוז המומים המולדים גבוה יותר. כמו כן נמוכים יותר סיכויי העוברים לשרוד בחיים לעומת עובר שנולד קרוב לשבוע 40.
    
קיים קושי בביצוע בדיקות הנערכות בתקופת ההריון, ובפענוח קריאת התוצאות.
    
הריון מרובה עוברים הוא גם קשה יותר עבור האשה. שכן המשקל שהיא נאלצת לשאת הוא כבד ביותר, ובהריונות של שלישיות ויותר. לכן האישה עלולה לסבול מנזקים בלתי הפיכים לאברים פנימיים ולמבנה עמוד השדרה, וכתוצאה מכך בעיות בריאותיות וכאבים לאורך שנים. לאישה סיכויים גבוהים יותר לפתח רעלת הריון.
    
עם הידע והטכנולוגיה, המעקבים התכופים לאורך ההריון ותשומת הלב הניתנת לכל תלונה או שינוי בבדיקות השוטפות, מצליחים ברוב המקרים לסיים את ההריון עם לידת תינוקות בריאים וגדולים. בהריונות של שלישיה ויותר, האישה נמצאת במעקב צמוד ושמירת הריון על מנת להצליח למשוך את זמן ההריון לשבועות מתקדמים. זאת תוך התחשבות ומעקב במצב העוברים והאישה.

מעוניינים בפרטים נוספים עבור המוצר/השירות עליהם נכתב במאמר זה? השאירו למטה פרטים ונעביר אותם לבעל המוצר/שירות