מה ההבדל בין ביטוח חובה למקיף?

מי צריך ביטוח חובה ולמי כדאי לבחור ביטוח מקיף? איך נקבעת פרמיית הביטוח? מה ההבדל בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג'? מה משפיע על מחיר הביטוח? ועוד

ביטוח שיתאים לצרכים של התא המשפחתי, יעניק לכם שקט נפשי ויבטיח פיצוי כספי במקרה של אסון. הבעיה תתחיל כשתגלו שיש סוגים רבים של ביטוחים ולא תמיד תצליחו להבין מה ההבדל ביניהם. מבוגרים הנוסעים על רכב חדש או משומש, מכירים היטב מונחים כמו "ביטוח מקיף וביטוח חובה". החוק מחייב אותנו לרכוש לפחות חלק מהביטוחים האלה. אבל אף אחד לא טורח להסביר לנו מה עומד מאחוריהם.

מי צריך ביטוח חובה ולמי מתאים יותר ביטוח מקיף?

אפשר לומר שביטוח חובה כשמו כן הוא – ביטוח שאנחנו חייבים לרכוש מתוקף פקודת הרכב המנועי. כיסוי ביטוח חובה, יעניק פיצוי לנזקי גוף שיגרמו לנוסעים ברכב או להולכי הרגל שיפגעו ממנו. הוא רלוונטי בעיקר אחרי תאונות דרכים. במסגרתו ניתן לקבל פיצוי הכולל הוצאות רפואיות בגין הטיפול, אובדן כושר השתכרות ופיצוי בגין כאב וסבל.

לעומת זאת, ביטוח מקיף מתייחס רק לרכוש. אי אפשר לקבל פיצוי על הוצאות רפואיות במסגרת הביטוח הזה. הוא נועד לכסות רק נזקים לרכוש של המבוטח עצמו. במקרים של "ביטוח צד ג'", גם נזקים לרכוש של אדם אחר. ביטוח מקיף וביטוח צד ג', זהים מבחינת סוג הכיסוי (לרכוש בלבד) אך שונים מבחינת המוטב. ביטוח מקיף מכסה נזקי רכוש שיגרמו לנו בתור מבוטחים, לעומת ביטוח צד ג' שיכסה אך ורק נזקים שיגרמו לאדם שיפגע.

איך נקבעת פרמיית הביטוח?

אפשר לרכוש ביטוח מקיף שכולל בתוכו גם כיסוי לצד ג'. ניתן גם לרכוש את כל סוגי הביטוחים מאותה חברה. אבל בכל מקרה כדאי להשוות בין החברות שמציעות את השירות. כך נוכל לבדוק את ההיסטוריה של החברה מול המבוטחים, לקבל המלצות מלקוחות מרוצים (או פחות מרוצים) ולדרוש פריסת תשלומים נוחה.

פרמיית הביטוח נקבעת לפי מידת הסיכון שלוקחת על עצמה חברת הביטוח. אם לדוגמה יש מאחוריך היסטוריה בעייתית של תאונות דרכים, חברת הביטוח תדרוש פרמיה גבוהה עבור הביטוח המקיף וביטוח צד ג'. מנגד, מחשבון ביטוח חובה משאיר פחות מקום לגמישות, כי הוא מבוסס על פרמטרים קבועים. הגורמים העיקריים שישפיעו על מחיר ביטוח החובה, הם:

  • סוג הרכב.
  • סוג העלות (פרטית או אחרת).
  • גיל הנהג הצעיר ביותר שצפוי להשתמש ברכב.
  • מאפייני הנהגים (מספר תאונות ומספר פסילות רישיון).
  • מאפייני הרכב (סוג דלק, נפח מנוע, כוחות סוס וכן הלאה).
  • אופי השימוש ברכב.

מעוניינים בפרטים נוספים עבור המוצר/השירות עליהם נכתב במאמר זה? השאירו למטה פרטים ונעביר אותם לבעל המוצר/שירות