איך מכינים בקבוק לתינוק? הכל על בקבוקים

איך מכינים בקבוק חלב לתינוק? איך יודעים כמה תינוק צריך לאכול? האם יש נוסחה לחישוב כמות המזון? בכל כמה ימים מגדילים את הכמות? ומידע חשוב נוסף

חלב אם הוא התזונה המומלצת והטובה ביותר עבור התינוק. מתן תחליף חלב מבקבוק (תמ"ל) היא האופציה החלופית להנקה, האפשרות השנייה המומלצת והבלעדית לאחר הנקה. הזנה מבקבוק של תמ"ל, מתאימה לכל תינוק מהרגע שנולד. תמ"ל מתאים כתחליף להנקה לאחר שהתינוק נגמל מהנקה או כאשר אין מספיק חלב. תמ"ל הוא גם הפתרון הטוב ביותר במידה והאם מחליטה לא להניק או אם האב הוא המאכיל הבלעדי. האכלה מבקבוק יכולה להינתן מחלב אם שנשאב או על ידי תחליפי חלב אם. מאמר זה דן באספקטים השונים של האכלה מבקבוק ובתחליפי חלב. אז איך מכינים בקבוק לתינוק?

קיימים שני סוגי תחליפי חלב אם

    1. תחליף חלב על בסיס חלב פרה כאשר החלבון הוא מן החי.

    2. תחליף חלב על בסיס סויה כאשר החלבון הוא מן הצומח.

שני סוגי התחליפים טובים עבור התינוק. תחליפי החלב על בסיס חלב פרה פופולריים יותר. משרד הבריאות ממליץ על שימוש בתחליף חלב על בסיס חלבון חלב פרה כאשר לא ניתן להניק. חלבון הסויה שונה מחלב אם ומחלבון חלב פרה מבחינת סוג הפחמימות והרכב החומצות האמיניות שלו. פורמולות על בסיס סויה ניתנות לתינוקות הרגישים לחלבון החלב, תגובה המתבטאת רק במערכת העיכול על ידי שלשולים והקאות. תגובה של רגישות חולפת לרוב כעבור מספר חודשים. כמו כן, לתינוקות בשלים שההורים מעוניינים בתחליף חלב שמקורו מן הצומח מטעמים תרבותיים או דתיים. פורמולות על בסיס סויה, נטולות לקטוז, לכן הן מתאימות גם לתינוקות עם גלקטוזמיה או מחסור מולד בלקטאז.

 מי שסובל מאלרגיה לחלב פרה, ב-90% יהיה אלרגי גם לחלב עזים\כבשים. מדובר בסוגי חלב שאינם מומלצים להזנת התינוק בשום דרך. אם אובחנה אלרגיה לחלב פרה, קיים סיכוי גבוהה מעל ל-90%, שהתינוק יוכל להיות לאכול חלב על בסיס סויה. הסיכוי לפתח אלרגיה גם לסויה הוא 1%. תינוק האלרגי גם לסויה, יאכל פורמולה מיוחדת על בסיס חלבון חלב פרה שעבר הידרוליזה או על בסיס חומצות אמינו. פורמולות אלה עדינות יותר וניתנות להשגה.

מכינים בקבוק חלב – אבל איך מאכילים?

  • קיימים סוגים שונים ומגוונים של בקבוקי האכלה לתינוק. עם פטמות סיליקון או פטמות גומי, פטמות  אורתודנטיות או פטמות עגולות.
  • קיימים בקבוקים רחבים, צרים, קטנים וגדולים, לכל אלה אין משמעות עבור תינוק.
  • קיימים גם בקבוקים עם צינור מעבר לבועות אויר. הם מקלים במקרים מסוימים על כאבי הבטן שנוטה התינוק לסבול בחודשים הראשונים לחייו.
  • בחרו לכם את הבקבוק שנראה לכם הנוח ביותר.
  • זכרו, מה שמתאים לתינוק אחד, לא מתאם בהכרח לתינוק שלכם. לכן המלצות של חברים לא תמיד יתאימו לציפיות שלכם. תצטרכו לקנות, לנסות בעצמכם, לראות מה נח לכם ומה מתאים לתינוק שלכם.
  •  יש לשטוף כל בקבוק ופטמה חדשים במים רותחים בפעם הראשונה לפני השימוש.
  • לאחר כל ארוחה יש לשטוף את הבקבוק והפטמה בסבון כלים – ולאחר מכן במים רותחים.
  • ניתן גם להשתמש בסטריליזטורים שונים, שניתן לרכוש ברשתות הפארם השונות. כל צורה שתבחרו תהיה טובה ונכונה – העיקר שהפטמות והבקבוקים יעברו סטרילזציה.

אופן הכנת תחליף חלב

  • קיימות מספר חברות בשוק המייצרות תחליפי חלב אם. לכל חברה יש הוראות שונות לאופן הכנת תחליף החלב על גבי האריזה. לכן, קראו היטב את ההוראות לפני שאתם מכינים את התמ"ל.
  • חשוב להכין במדויק על פי ההוראות ולא לבלבל בין כפיות של חברות שונות או הנחיות הכנה.
  • אם אתם צריכים לתת לתינוק כמות גדולה יותר מהכמות הסטנדרטית, הכינו כמות כפולה. העבירו לבקבוק אחר את הכמות שרציתם לתת לתינוק – ושמרו את השאר במקרר.
  • ברוב המקרים ניתן לשמור למשך 8 שעות במקרר. אבל יש לבדוק אם צוין אחרת, אז יש לזרוק את תכולת הבקבוק לאחר שהתינוק סיים לאכול.
  • חשוב להרתיח את המים שאיתם מכינים את החלב. צריך להרתיח מים אחת ל-24 שעות לפחות.
  • כדאי להגיש לתינוק את החלב בטמפרטורת החדר או בטמפרטורה מעט חמימה יותר.
  • לא צריך לחמם את המים בגלל שזה בריא יותר לתינוק. לטמפרטורת המים אין כל חשיבות תזונתית. כן יש להרתיח אותם לפני הכנת התמ"ל.

האם יש נוסחה לחישוב כמות המזון לתינוק?

אכן יש. אם רוצים לדעת כמה תינוק צריך לאכול, ניתן להשתמש בנוסחה.

משקל התינוק כפול 150CC לחלק ל-8 ארוחות ביממה שווה לכמות המזון שהתינוק אמור לאכול בארוחה אחת.

אבל – וזה אבל גדול – לכל תינוק תיאבון אחר, מצב רוח אחר, קצב התפתחות אחר ותינוקות הם לא נוסחה. לכן הנוסחה הזו לא תתאים לכולם וזה בסדר.

כמה אוכל להכין בבקבוק חלב לתינוק?

עם השחרור מבית החולים, תקבלו הדרכה לכמות האוכל אותה יש להציע לתינוק. תקבלו דיווח על הכמות שהתינוק אכל  בבי"ח ועם הכמות הזאת להמשיך בבית. יש להעלות את הכמות בהדרגה.

ממשיכים להעלות את כמות החלב בכל יום ב-10CC, עד למצב בו התינוק לא מסיים את הכמות שהכנתם. בשלב זה, במשך מספר ימים, יאכל התינוק כמות מסוימת. כאשר יסיים את כל הכמות שהכנתם לו, זה הזמן להציע לו שוב תוספת של 10CC לארוחה הבאה שלו. בשלב זה תעלו בכל יום ב-10CC, עד שהוא ייעצר על כמות מסוימת.

לדוגמה: הגעתם לכמות של 80CC לבקבוק והתינוק אוכל רק 60-70CC? הכינו לו 80CC. עדיף שישאיר מעט בבקבוק לעומת האפשרות שיישאר רעב ללא כמות נוספת לאכול. יהיו ארוחות בהן יסיים את כל ה-80CC ויהיו ארוחות שיאכל רק חלק מה-80CC. כאשר אתם מרגישים שתינוקכם מסיים תמיד את ה-80CC, זה הזמן להוסיף לו 10CC נוספים. ושוב, עד לרמה שהוא משאיר קצת שארית. לא בכל ארוחה, יאכל אותה כמות.

תינוק האוכל מבקבוק, בדרך כלל יוצר מרווח קבוע בין הארוחות. מדובר במרווחים יותר מסודרים לעומת אלו של תינוק יונק. תינוקות יודעים באופן טבעי לווסת את צריכת המזון שלהם.

איך מכינים בקבוק לפגים או תינוקות במשקל נמוך?

בדיוק אותו הדבר. אבל חשוב לזכור שתינוקות שנולדו במשקל נמוך מ-3 ק"ג, יש לדאוג שיאכלו לפחות 8 ארוחות ביממה (בכל 3 שעות). יש צורך להעירם משינה אם הם לא מתעוררים מעצמם לארוחות, ולדאוג שיאכלו.

אם הם מתעוררים לבד לאחר שעתיים בערך, הציעו להם לאכול. לא חייבים לדייק ב-3 שעות. תינוק המתעורר מעצמו ,כשהוא רעב זה נהדר. לכן הגישו לו לפי רצונו. בסה"כ עליכם לדאוג שביממה (24 שעות) יקבל התינוק לפחות 8 ארוחות. התינוקות שאינם מתעוררים בעצמם, אותם יש להעיר.

אין צורך בתוספת של מים בכל החודשים הראשונים לחייו של התינוק. מים גם לא מומלץ לתת כי הם באים על חשבון המזון. גם בקיץ אין להציע מים לתינוק שנולד בחודשים הראשונים, רק חלב אם או תחליף חלב. תחליפי החלב מכילים את כל אבות המזון והוויטמינים שהתינוק זקוק להם. תוספת של דייסות יש להציע רק בהמלצת אחות/רופא.

*לגבי מתן תוספות כגון ברזל, וויטמין D ותזונה מגוונת (טעימות). יש להתייעץ עם אחות טיפת החלב להתאמת מינונים והזמן המתאים להתחיל כל שלב. יש לעשות זאת בהתאם להתפתחות התינוק שלכם.

מעוניינים בפרטים נוספים עבור המוצר/השירות עליהם נכתב במאמר זה? השאירו למטה פרטים ונעביר אותם לבעל המוצר/שירות