איך יודעים שהתינוק יונק מספיק?

הנקה היא התזונה הטובה ביותר עבור התינוק. אבל איך יודעים שהתינוק יונק מספיק? איך יודעים שהוא שבע? לפניכם סימנים להנקה טובה ומשביעה

מתחילת ההנקה חשוב מאוד להתייחס לרצונותיו והעדפותיו של התינוק. רצוי מאוד לא לנסות לתת לתינוק יותר או פחות מזון ממה שהוא דורש. תינוקות יודעים באופן טבעי לווסת את צריכת החלב שלהם. יחד עם זאת, חשוב מאוד לוודא שתינוק יונק מספיק. יש דרכים שונות לעשות זאת.

נשים רבות חוששות שאין באפשרותן לייצר כמות מספקת של חלב, אבל למעשה רק נשים מעטות ביותר לא מסוגלות לייצר חלב. רוב הנשים מסוגלות לספק כמות חלב שתספיק עד שהתינוק יגיע לגיל 4-6 חודשים ובמקרים רבים אף מעבר לכך.

חלב אם/תמ"ל הוא כל מה שדרוש לתינוק בששת החודשים הראשונים לחייו. אולם אם אין לאם מספיק חלב, היא יכולה להציע לו לאחר ההנקה תוספת של תחליף חלב מבקבוק.

סימנים לכך שתינוק יונק מספיק

1. התינוק ערני – כלומר מתעורר לבד, ביוזמתו, לאכול כ-6-8 פעמים ביממה.

2. הרטבה – התינוק נותן שתן מספר פעמים ביממה: לפחות שלושה חיתולים רטובים עד היום הרביעי ללידה. החל מהיום הרביעי כ-5-6 חיתולים ביממה.

3. צואה – בשבועות הראשונים לאחר הלידה, יש לתינוק יציאות רכות צהובות עם גרגירים דמויי סומסום, מספר פעמים ביום. בסביבות גיל חודש, חל שינוי ואז יש לתינוק יציאות כפעם ביום. מגיל חודש, יש מקרים גם של יציאות בתדירות של עד פעם אחת ל 10 ימים – וזה תקין. רק חשוב לשים לב שזה לא גורם לתינוק לאי שקט או לחוסר תיאבון.

עליה במשקל התינוק

לכל תינוק קצב עליה שונה במשקל. יש תינוקות העולים 500 גרם בשבוע ויש שיעלו רק 150 גרם לשבוע. לבנים לאחר הברית, יכולה להיות עצירה בקצב העלייה במשקל. כל עוד התינוק לא יורד במשקל, שהוא ערני ולא עצבני – לא צריך להתרגש מכך שלא עלה במשקל. חשוב לבטוח בחושים שלכם כהורים, להמתין מספר ימים ולראות שהוא חוזר לעלות במשקל. חשוב ליידע את רופא הילדים או אחות טיפת החלב בשינוי שחל בצריכת המזון שלו ובמשקלו.

תקופות המשבר בהנקה (קפיצת גדילה)

קיימות תקופות בהן התינוק גדל בקצב מהיר יותר ולכן אין התאמה בין כמות החלב לדרישת התינוק. תקופות אלו נקראות משבר בהנקה (או קפיצת גדילה) והן אופייניות בתקופות קבועות פחות או יותר בגילאים הבאים:

     1. 10 ימים.

     2. 3-4 שבועות.

     3. 6 שבועות.

     4. 3-9 חודשיים.

על מנת לעבור תקופות אלה ביתר קלות, יש צורך בהנקות תכופות, במנוחה של האם ושתייה מרובה שלה. מצב זה מתייצב תוך יומיים-שלושה – ואז יש שוב התאמה בין כמות החלב לבין דרישת התינוק.

מעוניינים בפרטים נוספים עבור המוצר/השירות עליהם נכתב במאמר זה? השאירו למטה פרטים ונעביר אותם לבעל המוצר/שירות